Search OpenSanctions

Advanced

Habibullah AGHA

Sanctioned entity
Habibullah AGHA is subject to sanctions. See the individual program listings below.
TypePerson[sources]
NameHabibullah AGHA · Hadith Habibullah AGHA · Maulvi Habibullah AGHA · Mawlawi Habibullah AGHA · Sheikh Habibullah AGHA · 1 more...[sources]
Other nameHadith · Maulvi · Mawlawi · Sheikh · حبیب الله اغا[sources]
Birth date · [sources]
Place of birthVach Bakhto, Shah Wali Kot, AFGHANISTAN · Vach Bakhto, Shah Wali Kot, province de Kandahar[sources]
Gendermale[sources]
NationalityAfghanistan[sources]
CountryAfghanistan[sources]
First nameHabibullah[sources]
Last nameAGHA[sources]
PositionActing Taliban Minister of Education · Ministre taliban de l’éducation par intérim[sources]
Source linkgels-avoirs.dgtresor.gouv.fr[sources]
Created at[sources]
Last changedLast checkedFirst seen

Descriptions

Habibullah Agha a été nommé ministre taliban de l’éducation par intérim en septembre 2022. En cette qualité, Habibullah Agha a mis en œuvre la politique des talibans consistant à priver les filles de l’accès à l’enseignement secondaire en étendant l’interdiction faite aux étudiantes de fréquenter l’enseignement secondaire au-delà de la sixième année. En outre, Habibullah Agha a personnellement aggravé les politiques de discrimination fondée sur le sexe mises en œuvre par les talibans, en ordonnant la fermeture de centres éducatifs privés ou gérés par des ONG qui servaient jusqu’alors de lieux d’éducation pour les filles. Par conséquent, il porte une responsabilité personnelle pour des violations des droits de l’homme en Afghanistan, en particulier l’imposition d’une répression systématique fondée sur le sexe dans le secteur éducatif. Il est personnellement responsable de la violation persistante du droit fondamental des filles afghanes à l’enseignement secondaire et du droit à l’égalité de traitement entre les garçons et les filles dans le domaine de l’enseignement secondaire, partant, de l’exclusion accrue des filles de la société. En sa qualité de ministre taliban de l’éducation par intérim, il est dès lors responsable de graves violations des droits de l’homme en Afghanistan, en particulier de la violation du droit des filles et des femmes à l’éducation et du droit à l’égalité de traitement entre les hommes et les femmes.

French Freezing of Assets,

Relationships

Data sources

Belgian Financial Sanctions6,315

Belgium extends the European FSF sanctions list on the basis of a national terrorist list, issued by the National Security Council.

Belgium · Federal Public Service Finance

French Freezing of Assets6,265

The register lists all persons, entities and vessels subject to asset freezing measures in force on French territory, pursuant to national, European and international (UN) provisions.

France · Ministry of Economy, Finance, and Recovery

EU Consolidated Travel Bans3,894

Consolidated information about individuals who have been banned from traveling to the European Union, released as part of the EU Sanctions Map.

European Union · Estonian Presidency of the Council of the EU

EU Financial Sanctions Files (FSF)6,054

As part of the Common Foreign Security Policy the European Union publishes a sanctions list that is implemented by all member states.

European Union · European External Action Service


Source data IDs: fr-ga-6817 · eu-tb-logical-155908 · eu-fsf-eu-10532-81

For experts: raw data explorer