Search OpenSanctions

Advanced

Aleksei Nikolaevich PIKIN

Sanctioned entity
TypePerson[sources]
NameAleksei Nikolaevich PIKIN · Alexey Nikolaevich PIKIN · Алексей Николаевич ПИКИН[sources]
AliasAlexey Nikolaevich PIKIN · Алексей Николаевич ПИКИН[sources]
Birth date[sources]
Gendermale[sources]
NationalityRussia[sources]
CountryRussia[sources]
First nameAleksei Nikolaevich[sources]
ID NumberPersonne associées :[sources]
Last namePIKIN[sources]
PositionChef adjoint de la direction du service fédéral russe pour l'exécution des peines pour la “République de Crimée et la ville de Sébastopol” · Chef adjoint de la direction du service fédéral russe pour l’exécution des peines pour la “République de Crimée et la ville de Sébastopol” · Deputy Head of the Directorate of the Russian Federal Penal Enforcement Service for the “Republic of Crimea and the City of Sevastopol”[sources]
AddressVoronezh, RUSSIAN FEDERATION · Voronezh, région de Voronezh · Voronezh, région de Voronezh : RUSSIE[sources]
Source linkeur-lex.europa.eu · eur-lex.europa.eu · gels-avoirs.dgtresor.gouv.fr[sources]
Last changeLast processedFirst seen

Descriptions

(Date of UN designation: 2025-09-05) (Associated individuals: Arkady Alexandrovich Gostev, Director of the Russian Federal Penitentiary Service Vadim Viktorovich Bulgakov, Head of the Directorate of the Russian Federal Penal Enforcement Service for the “Republic of Crimea and the City of Sevastopol”)

Belgian Financial Sanctions,

Aleksei Pikin is the Deputy Head of the Directorate of the Russian Federal Penal Enforcement Service for the “Republic of Crimea and the City of Sevastopol” since May 2016.

EU Financial Sanctions Files (FSF),

Associated individuals: Arkady Alexandrovich Gostev, Director of the Russian Federal Penitentiary Service Vadim Viktorovich Bulgakov, Head of the Directorate of the Russian Federal Penal Enforcement Service for the “Republic of Crimea and the City of Sevastopol”

EU Financial Sanctions Files (FSF),

Aleksei Pikin est le chef adjoint de la direction du service fédéral russe pour l'exécution des peines pour la “République de Crimée et la ville de Sébastopol” depuis mai 2016. Au sein de cette structure, il est responsable de la gestion et de la coordination du système pénal régional en Crimée et à Sébastopol, y compris en ce qui concerne la conduite du personnel, le bien-être des détenus et la prévention des violations de la loi dans les centres de détention. Compte tenu de ce mandat, il porte la responsabilité de toute violation des droits de l'homme commise à l'encontre de personnes condamnées à une peine d'emprisonnement en Crimée, y compris les abus commis par des membres du personnel, les mesures disciplinaires illégales, le fait de ne pas empêcher la torture et les mauvais traitements, ou le déni des droits fondamentaux au sein du système pénal. Il est responsable du refus généralisé et systématique de la fourniture de soins et traitements médicaux adéquats aux détenus et aux prisonniers, en particulier aux prisonniers politiques. Cela équivaut à des traitements cruels, inhumains ou dégradants. Depuis sa nomination au poste de chef adjoint en 2016, des violations généralisées et systématiques des droits de l'homme dans les centres de détention de Crimée ont été documentées par les Nations unies et la Cour européenne des droits de l'homme. En particulier, la pratique administrative consistant à infliger des mauvais traitements aux prisonniers politiques et à leur refuser des soins médicaux, qui relève des peines ou traitements cruels, inhumains ou dégradants, s'est produite à plusieurs reprises sous son autorité au centre de détention de Simferopol, en Crimée, depuis sa nomination. Il est en particulier responsable des mauvais traitements infligés aux défenseurs des droits de l'homme Iryna Danylovych et Amet Suleymanov, qui se sont vu refuser des soins médicaux adéquats pendant plusieurs mois lors de leur emprisonnement au centre de détention de Simferopol. Par conséquent, Aleksei Pikin est responsable de graves violations des droits de l'homme ou de graves atteintes à ces droits, à savoir des peines ou traitements cruels, inhumains ou dégradants, en particulier à l'égard de prisonniers politiques détenus dans des centres de détention en Crimée.

French National Asset Freezing System,

Personnes associées : Arkady Alexandrovich Gostev, directeur du service pénitentiaire fédéral russe, Vadim Viktorovich Bulgakov, chef de la direction du service fédéral russe pour l’exécution des peines pour la “République de Crimée et la ville de Sébastopol”

Monaco National Fund Freezing List,

Relationships

Data sources

French National Asset Freezing System5,925

The register lists all persons, entities and vessels subject to asset freezing measures in force on French territory, pursuant to national, European and international (UN) provisions.

France · DGT

Belgian Financial Sanctions7,469

Belgium extends the European FSF sanctions list on the basis of a national terrorist list, issued by the National Security Council

Belgium · FOD

EU Council Official Journal Sanctioned Entities2,980

Supplemental list of people, companies, and organizations sanctioned for involvement in Russia's invasion of Ukraine.

European Union · Council

Monaco National Fund Freezing List5,883

A list of entities subject to fund and economic resource freezing procedures.

Monaco · Monaco

EU Financial Sanctions Files (FSF)7,526

As part of the Common Foreign Security Policy the European Union publishes a sanctions list that is implemented by all member states.

European Union · DG FISMA


Source data IDs: fr-ga-8316 · eu-oj-07647d24e4b0fb1864b1feb3bd2a47baa3c45f1d · mc-freezes-c7689ea7321034501439f7c66f7e769e5a0cbc90 · be-fod-42f5e716bb0a27d1b37fd0ff4b30c17ae73c7057 · eu-fsf-eu-13892-80

For experts: raw data explorer